Köliranta 10
81200 ENO

Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy
SISÄLTÖ
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA
TOIMINTAPERIAATTEET
3 RISKIENHALLINTA
4 OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
7 ASIAKASTURVALLISUUS
8 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY
JA KIRJAAMINEN
9 YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
1 PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja: Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy
Y-tunnus: 2177875-1
Sote-alueen nimi: Pohjois-Karjalan
hyvinvointialue
Sijaintikunta yhteystietoineen:
Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy
Köliranta 10, 81200 ENO
Puhelin: 040 7596173
Sähköposti: riitta.merilainen65@luukku.com
www-sivut: ww.rinnetie.fi
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä
Asiakkaiden kotona suoritettava koti- ja siivouspalvelu. Tukipalvelut, ei- sairaanhoidolliset palvelut. Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy:llä ei ole asiakaspaikkoja. Yritys on myös tukipalvelujen palvelusetelituottaja, sekä omaishoidon ja veteraanien palvelusetelituottaja.
Yrittäjä Riitta Meriläinen
Puhelin 040 7596173
Toimintalupatiedot
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset
sosiaalipalvelut)
Rekisteröintipäätöksen ajankohta 06.09 2012
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat
Palveluntuottaja ei käytä ostopalveluja töissä, jotka ovat sosiaalihuollon tarpeeseen perustuvia kotipalveluja (AVL 37§)
Onko alihankintana tuottavilta palveluntuottajilta vaadittu
omavalvontasuunnitelmaa?
Kyllä x Ei
2 TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Kuntouttavaa ja laadukasta kotona asumisen tukevia tukipalveluja asiointiapua ja virikepalveluja; kotisiivous, asiointiapu, muuttosiivous, pyykinpesu/vaatehuolto, ikkunan pesu, pihan hoito ja muut kodin askareet.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy:n toiminta-ajatuksena on tuottaa palveluita vanhuksille vammaisille, mielenterveyskuntoutujille ja muille apua tarvitseville, joiden toimintakyky on alentunut esimerkiksi sairauden takia. Toiminta perustuu sosiaalihuoltolakiin, vanhuspalvelulakiin ja lakiin sosiaalihuollon asiakkaista. Perusperiaatteena asiakkaan kunnioitus, yksityisyyden suoja, arvostus ja luottamus. Työssä toteutetaan asiakaslähtöistä toimintatapaa, pyrkien asiakaslähtöisyyteen, ammatillisuuteen, kiireettömyyteen ja turvalliseen toimintatapaan.
3 RISKIENHALLINTA
Riskien ja epäkohtien tunnistaminen ja niiden korjaaminen
Riskien tunnistaminen
Asiakkaat/omaiset tuovat esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit Hoito- ja kotipalvelu Riitta oy:n. yrittäjälle ja hän jatkaa asiaa eteenpäin sosiaalihuoltolain 48§:n mukaisesti ilmoitusvelvollisuuden mukaan. Suurimpia riskejä ovat esim. asiakkaan, tai yrittäjän fyysinen loukkaantuminen, asiakkaan irtaimiston rikkoutuminen. Tartuntatautien leviäminen joko asiakkaasta yrittäjään, tai yrittäjästä asiakkaaseen.
Asiakkaat voivat ottaa epäkohdista yhteyttä yrittäjään, joko asiakaskäynnin yhteydessä, tai puhelimitse/sähköpostilla, tai tarvittaessa olla yhteydessä sosiaalihuollon johtavaan viranhaltijaan. Yrittäjä ottaa tarvittaessa yhteyttä kunnan sosiaalihuollon johtavaan viranhaltiaan. Henkilökuntaa, tai alihankintaa ei tällä hetkellä ole (yksinyrittäjä).
Miten asiakkaat ja omaiset tuovat esille havaitsemansa epäkohdat, laatupoikkeamat ja riskit?
Ottamalla yhteyttä Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy yrittäjä Riitta Meriläiseen.
Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen
Jos haittatapahtumia tai läheltäpiti- tilanteita tulee, niistä tulee aina ilmoittaa yrittäjälle, jolloin ne käsitellään yhdessä asianosaisten kanssa, miten jatkossa näiltä vältytään. Haittatapahtumiin ja läheltäpiti –tilanteiden käsittelyyn kuuluu niiden analysointi ja kirjaaminen. Vakavista ja korvattavista haittatapahtumista tiedotetaan asiakasta ja tai omaista korvausten hakemiseksi.
Korjaavat toimenpiteet
Riskin tunnistaessaan yrittäjä tekee mahdollisuuksien mukaan välittömät toimenpiteet vaaran poistamiseksi. Selvitetään riskitilanteen syyt, sekä tehdään korjaavat toimenpiteet. Läheltä piti -tilanteet ja haittatapahtumat kirjataan seuranta- asiakirjaan.
Korjaavien toimenpiteiden toimeenpano
Yksinyrittäjä. Ei henkilökuntaa, eikä yhteistyötahoja. Asiakkaille tiedotetaan korjaavista toimenpiteistä joko suusanallisesti, kirjeitse tai sähköpostilla.
4
OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvontasuunnitelman laatii yrittäjä Riitta Meriläinen puh. 040 7596173.
Omavalvontasuunnitelman seuranta:
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma on nähtävillä toimistossa, nettisivuilla ja se toimitetaan asiakkaalle sopimuksen teon yhteydessä.
5 ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Palvelutarpeen arviointi
Asiakkaan palvelun tarve arvioidaan yhdessä asiakkaan ja mahdollisten omaisten kanssa. Asiakas ja tai hänen omaisensa otetaan mukaan heti alussa palvelusopimusta tehtäessä.
Hoito- ja palvelusuunnitelma
Palvelusuunnitelma laaditaan yhdessä asiakkaan/omaisen kanssa ja varmistetaan että asiakas on tietoinen kaikista palvelun tarjoaman vaihtoehdoista, jotta asiakkaan näkemys palvelutarpeesta tulee kuulluksi. Palvelusuunnitelma päivitetään asiakkaan/omaisten toiveiden mukaisesti.
Asiakkaan asiallinen kohtelu
Palveluntarjoaja pyrkii parhaansa mukaan kohtelemaan asiakkaitaan asiallisesti. Jos asiakas kokee tulleensa epäasiallisesti kohdelluksi, palveluntarjoaja toivoo, että asiakas kertoo epäkohdasta suoraan palveluntuottajalle. Haittatapahtumasta tai vaaratilanteesta laaditaan raportti. Asiakkaalla on oikeus korvaukseen, jos haittatapahtuma on rahallisesti korvattavissa.
Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Hoito- ja kotipalvelu Riitta Oy ei rajoita millään tavoin asiakkaittensa itsemääräämisoikeutta, jollei kyseessä ole vakava henkeen- tai terveyteen kohdistuva uhka.
Palautteen kerääminen, käsittely ja hyödyntäminen toiminnan kehittämisessä
Asiakkaalla on mahdollisuus huomauttaa kokemistaan puutteista ja kertoa näkemyksensä ja mielipiteensä palvelun tarjoajalle, käynnin yhteydessä, puhelimitse kirjeitse, sähköpostilla tai antaa palautetta nettisivuilla. Palautteen pohjalta kehitetään tarvittaessa toimintaa paremmaksi. Muuta henkilökuntaa ei ole yrityksessä, kuin yrittäjä yksin.
Asiakkaan oikeusturva
Palvelun laatuun ja saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus yrityksen vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhaltijalle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös hänen laillinen edustajansa, omainen tai läheinen. Muistutuksen vastaanottaja käsittelee asian ja antaa siihen kirjallisen, perustellun vastauksen kahdessa viikossa.
Asiakkaan oikeusturva
Muistutuksen vastaanottaja Riitta Meriläinen Köliranta 10, 81200 ENO.
Sähköposti: riitta.merilainen65@luukku.com
Puh. 040 7596173
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista
Toimialueeni sosiaaliasiamiespalvelut tuottaa Pohjois-karjalan hyvinvointialue Siun Sote.
Voit soittaa sosiaaliasiamiehelle Ma klo 8.30-11.30 ja Ti-To klo 9-11.
Hanna Mäkijärvi puh. 013-3308265
Kati Saurula puh. 013 3308268
Käyntiosoite: Torikatu 18 A, 3.krs 80100 JOENSUU. Tapaamiset ajanvarauksella
sosiaalijapotilasasiavastaavat(at)siunsote.fi
Voit myös kirjoittaa sosiaaliasiamiehelle viestin sähköisesti Suomi.fi-palvelun kautta. Suomi.fi-viesti on tietoturvallinen sähköisen asioinnin tapa.
Potilasasiamiehen tehtävät ja monet potilaan oikeudet ja velvollisuudet perustuvat potilaslakiin. Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 17.8.1992/785.
Potilasasiamiehen palvelut ovat potilaalle maksuttomia.
Sosiaaliasiamies avustaa sosiaalihuollon asiakkaita esimerkiksi toimeentulotukeen, lastensuojeluun ja vanhusten ja vammaisten palveluihin liittyvissä asioissa. Sosiaaliasiamies muun muassa neuvoo sosiaalihuollon asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa ja avustaa asiakaslain mukaisen muistutukseen liittyvissä asioissa sekä tiedottaa asiakkaan oikeuksista. Sosiaaliasiamies palvelee sekä julkisen että yksityisen sosiaalihuollon asiakkaita. Sosiaaliasiamies on puolueeton henkilö, joka toimii asiakkaiden edun turvaajana. Sosiaaliasiamiehen tehtävä on neuvoa-antava – asiamies ei tee päätöksiä eikä myönnä etuuksia. Sosiaaliasiamies voi toimia myös asiakkaan ja sosiaalihuollon työntekijän välimiehenä ongelmatilanteissa.
Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä
kautta saatavista palveluista
Kuluttajaneuvonta
KULUTTAJANEUVONNAN PUHELINPALVELU
Palveluaika normaalisti ma, ti, ke, pe klo 9–12, to klo 12–15.
09 5110 1200
Kuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa
kysymyksissä ja riitatilanteissa. Asiantuntija antaa asiastasi juridisen arvion
sekä toimintaohjeita.
Palveluntuottaja käy läpi kyseiset
asiakirjat ja toimintaa muutetaan korjaamalla kyseiset epäkohdat.
Tavoiteaika muistutusten käsittelylle on kaksi viikkoa.
6 PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Asiakkaan kodin hoidon helpottaminen edistää asiakkaan hyvinvointia. Asiakkaan hyvinvointia seurataan yleisellä tasolla ja jos havaitaan asiakkaan voinnissa huolestuttavia muutoksia, niin otetaan yhteyttä omaisiin tai sosiaali- tai terveysviranomaisiin.
Ravitsemus
Palveluntarjoaja ei tarjoa ruokahuoltoa. Asiakkaan kanssa ruokaa laittaessa ja kaupassa käydessä pyrin mahdollisuuksien mukaan vaikuttamaan siihen, että ruoka olisi monipuolista ja ravitsevaa käytettävissä olevien varojen ja makumieltymysten mukaan.
Hygieniakäytännöt
Toiminta tapahtuu asiakkaiden luona. Noudatetaan hyvää hygieniaa ja sairauksien leviämisen ehkäisyä, niin että käytämme kertakäyttöisiä tai pestäviä suojia tarpeen mukaan sekä käsidesiä. Hygieniakäytännöissä ja infektiotartuntojen ehkäisemiseksi toimitaan hygieniaohjeiden mukaan. Huolehditaan työvälineiden puhtaudesta. Jos palveluntarjoajalla, tai asiakkaalla on havaittu tartuntatauti, niin käynti perutaan.
Yrittäjä suorittaa siivousvälineiden pesun kotonaan. Siivousvälineet pestään 60 C- asteen pesuohjelmalla. Asiakkaan pyykit pestään asiakkaan tiloissa ja asiakkaan pesukoneella.
Terveyden- ja sairaanhoito. Palveluntarjoaja ei tarjoa tämän tyyppistä palvelua. Kiireellistä sairaanhoitoa tarvittaessa, tai kuolemantapauksen yhteydessä otetaan yhteys yleiseen hätänumeroon.
Monialainen yhteistyö. Yhteistyötä tehdään asiakkaan pyynnöstä kolmansien osapuolten kanssa esimerkiksi kotisairaanhoito ja tarvittaessa otetaan yhteyttä kunnan / kaupungin sosiaali-, tai terveyspalveluihin.
7
ASIAKASTURVALLISUUS
Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa
Palveluntarjoaja voi kiinnittää huomiota riskitekijöihin kodissa ja on tarvittaessa yhteydessä omaisiin tai vastaaviin viranomaisiin.
Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Palveluntarjoajalla ei ole henkilökuntaa, vaan toimii yksin yrityksessä. Sosiaalihuoltolaissa (1301/2014)säädetään työntekijän velvollisuudesta (48-49§) tehdä ilmoitus havaitsemastaan epäkohdasta tai epäkohdan uhasta, joka liittyy asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamiseen. Ilmoitusvelvollisuuden toteuttamisesta on laadittava yksikölle ohjeet, jotka ovat osa omavalvontasuunnitelmaa. Laissa korostetaan, ettei ilmoituksen tehneeseen henkilöön saa kohdistaa kielteisiä vastatoimia.
Ilmoituksen vastaanottaneen tulee käynnistää toimet epäkohdan tai sen uhan poistamiseksi ja ellei niin tehdä, ilmoitusten tekijän on ilmoitettava asiasta aluehallintovirastolle.
Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Mahdollisissa tulevissa rekrytoinneissa kiinnitetään huomiota työntekijän riittävään ymmärrykseen työtehtävistä, kykyyn kunnioittaa asiakasta, hänen yksityisyyttään ja omaisuuttaan.
Miten rekrytoinnissa otetaan huomioon erityisesti asiakkaiden kodeissa ja lasten kanssa työskentelevien soveltuvuus ja luotettavuus?
Rekrytoitavalla ei saa olla rikosrekisteriä. Kotipalvelu ei tarjoa palvelua, jossa työskennellään lasten kanssa. Toki asiakkaiden kotona voi olla perheen lapsia ja heidän ystäviään, mutta varsinainen työsuoritus ei liity lapsiin, vaan sovittuihin kotiaputöihin, esimerkiksi kodin siivoukseen.
Miten henkilökunnan täydennyskoulutus järjestetään
Varsinaista täydennyskoulutusta ei järjestetä. Yrittäjä osallistuu Siun soten järjestämiin verkkokoulutuksiin tarpeen mukaan.
Henkilökunnan ilmoitusvelvollisuus
Palveluntarjoajalla ei ole henkilökuntaa. Palveluntarjoaja ilmoittaa havaitsemistaan vakavista epäkohdista ja vakavista asiakkaan kotona havaitsemistaan riskeistä asianomaisille viranomaisille.
Toimitilat
Palveluntarjoajalla ei ole toimitiloja. Palvelu tapahtuu asiakkaan kotona.
8 ASIAKAS- JA POTILASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Asiakastyön kirjaaminen
Miten työntekijät perehdytetään asiakastyön kirjaamiseen?
Palveluntarjoajalla ei ole työntekijöitä.
Miten varmistetaan, että asiakastyön kirjaaminen tapahtuu viipymättä ja asianmukaisesti?
Palveluntarjoaja kirjaa tapahtumat asiakaskäynnin jälkeen. Useinmiten asiakaskäynneistä ei ole muuta kirjattavaa, kuin esimerkiksi kodin siivous.
Miten varmistetaan, että toimintayksikössä noudatetaan tietosuojaan ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvä lainsäädäntöä sekä yksikölle laadittuja ohjeita ja viranomaismääräyksi.
Potilas- ja asiakastiedot ovat salassa
pidettäviä. Asiakastietolain 784/2021 mukaan käyttöoikeuksien on perustuttava
sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilön ja muun asiakas- ja
potilastietoja käsittelevän henkilön työtehtävään ja annettavaan palveluun.
Asiakastietojen käsittelyn perusteena on oltava tietoteknisesti varmistettu
asiakas- tai hoitosuhde tai muu lakiin perustuva oikeus.
Hoito- ja kotipalvelu Riitta OY:n tapauksessa kyse on ainoastaan
asiakassuhteesta, ei hoitosuhteesta.
Asiakkaista kerätään ainoastaan välttämättömät tiedot, liittyen palvelusopimukseen, laskutukseen, asiakaskirjeenvaihtoon (sähköposti), palveluntuottajan työtehtäväraporttiin (AVL37§), sekä sähköisiin kalenterimerkintöihin, joihin kirjattu asiakkaan nimi, käyntipäivämäärä ja käynnin kesto.
Tietoja säilytetään asianmukaisella virustorjunnalla varustetulla ja salasanalla suojatulla tietokoneella, sekä tunnettujen palveluntarjoajien pilvipalveluissa. Asiakkaiden henkilötunnuksia ei kerätä, eikä asiakastietoja säilytetä paperimuodossa, pois lukien palvelusopimukset ja työvuorolistat. Palvelusopimuksia säilytetään lukitussa tilassa, palvelusopimuksille varatussa kansiossa. Asiakastietoja ei käytetä markkinointiin, eikä asiakastietoja luovuteta kolmansille osapuolille, pois lukien lakiin perustuvat viranomaistahot.
Miten huolehditaan henkilöstön ja harjoittelijoiden henkilötietojen käsittelyyn ja tietoturvaan liittyvästä perehdytyksestä ja täydennyskoulutuksesta?
Ei henkilöstöä, tai harjoittelijoita.
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot
Riitta Meriläinen
Köliranta 10
81200 ENO
Puh. 040 7596173
sähköposti: riitta.merilainen65@luukku.com
9 YHTEENVETO
KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Yksikkökohtaista tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä. Riskinhallinnan prosessissa käsitellään kaikki epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet ja niille sovitaan riskin vakavuuden mukaan suunnitelma, miten asia hoidetaan kuntoon.
10 OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa yrittäjä. Omavalvontasuunnitelmaa päivitetään tarpeen mukaan ja vähintään kerran vuodessa.
Paikka ja päiväys Enossa 29.12.2024
Allekirjoitus Riitta Meriläinen

Soita